שידוך בין זוג -היא כקריעת ים סוף
סיפור מתוך כתבתם של:פרופ' אביגדור שנאן; פרופ' יאיר זקוביץ
סיפור מתוך כתבתם של:פרופ' אביגדור שנאן; פרופ' יאיר זקוביץ
מטרונא אחת ישבה בציפורי, עיר השלטון המרכזית בגליל הדרומי. המטרונה הזו ידועה לנו מספרות חכמים. מסופר עליה שהיא גילתה עניין רב ביהדות ובנושאים הקשורים אל המקרא, והיא באה אל ר' יוסי בשאלות משאלות שונות.
היא שאלה גם שאלות כגון: בריאת האישה, בריאת העולם, על הצדק האלוהי המתבטא בהנהגתו בעולם ועל דמויות מקראיות כגון יוסף ויהודה.
בקשר לבריאת העולם היא מבקשת לדעת, דרך משל, מדוע ביום שני לא נאמר "כי טוב" ומדוע לא נברא אדם הראשון נמול, אם ברית המילה היא דבר כה חשוב. בקשר לבריאת האישה היא מבקשת לדעת מדוע נלקחה הצלע מאדם הראשון כשהוא בתרדמה, ועוד שאלות כגון אלה.
מן הסיפורים עולה דמות של אישה לא יהודיה, משכילה ומתעניינת, אשר אמונתה הדתית איננה ברורה.
בסיפורנו היא שואלת את ר' יוסי שאלה הנראית לכאורה תמימה, ור' יוסי משיב על שאלתה - כפי שהוא עושה בכל מקום - תשובה אמיתית ומנומסת. הוא אפילו מצטט בפניה פסוק מקראי כהוכחה לטענתו. הבריאה, אומר ר' יוסי, נעשתה כולה ונסתיימה בשישה ימים .
ועל כך ממשיכה המטרונה ומקשה:
אמרה לו: מה הוא עושה מאותה שעה ועד עכשיו? אמר לה: יושב ומזווג זיווגים, בתו של פלוני לפלוני אשתו של פלוני לפלוני ממונו של פלוני לפלוני.
אכן, שאלה מעניינת העוסקת בסוגיית התערבותו של האלוהים במהלך העולם מאז הבריאה ועד כה. האם יש לתאר את האלוהים רק כעילה ראשונה, כבורא, אשר משעת בריאה הפסיק לגלות עניין במעשה ידיו ודי לו בחוקים שקבע ושעל פיהם מתנהל העולם, או שמא הוא אל מתערב, נוכח, יומיומי, העוסק בכל הדברים המעסיקים את האדם בכל עת ובכל מקום?
תשובתו של ר' יוסי ברורה: האלוהים אינו פוסק מלהתערב במהלך חיי האדם - כל אדם - וזמנו מוקדש כביכול לתיווך ושידוך. עיקר עניינו ב"בתו של פלוני לפלוני", כלומר בנערה המצויה ברשות אביה (ועל כן היא קרויה "בתו של פלוני") העוברת לראשות בעלה ונעשית "אשתו של פלוני".
מסתבר שתשובתו של ר' יוסי עוררה את פליאתה של המטרונה. היא ציפתה מן הסתם לתשובה אודות דברים נשגבים, נסים ופלאים, גשמים וברקים, סופות ובצורות, מגפות ומלחמות, וכל כיוצא בהם, והכול במישור העולמי והלאומי, והנה ר' יוסי מספר לה על מעשים באנשים בודדים במישור היומיומי, ועל כן היא מקשה ואומרת:
אמרה לו: זו היא כל אומנותו? אף אני יכולה לעשות כן! כמה עבדים וכמה שפחות יש לי, ולשעה קלה יכולה אני לזווגן. אמר לה: אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקב"ה כקריעת ים סוף.
בדיאלוג מבדח מעט זה קוראת המטרונה תיגר על אלוהי ישראל - האם זיווג זיווגים היא כל אומנותו? כל יכולתו? מה הרבותא במעשה זה, היא שואלת, והרי אין, לדעתה, דבר שהוא פשוט יותר לעשייה!
המטרונה מאמינה כי ב"שעה קלה" - כלומר במהירות ובלא שהדבר ידרוש השקעה מיוחדת - היא יכולה לעשות מה שעושה אלוהיו של ר' יוסי בכל יום ויום משעות השבוע והשנה מאז הבריאה ועד עתה.
תשובתו של ר' יוסי מנומסת ואדיבה: אפשר שהדבר נראה "קל" בעיניה של המטרונה, אבל לפני הקב"ה המעשה הוא "קשה כקריעת ים סוף".
הלך לו ר' יוסי בר חלפתא. מה עשתה? נטלה אלף עבדים ואלף שפחות והעמידה אותן שורות שורות. אמרה: פלוני ישא פלונית ופלונית תשא פלוני, וזוגה אותן בלילה אחד.
היא עושה מה שעושה האלוהים במאות הדורות שמאז הבריאה היא עושה כביכול "בלילה אחד", ובאחת; הן לגברים והן לנשים היא נותנת הוראה סמכותית חד משמעית לא לסרב לשידוכים שהיא מסדירה להם.
למחר באו אצלה, זה מוחו פצוע וזה עינו שמוטה וזה רגלו שבורה. אמרה להם: מה לכם? זו אמרה: איני רוצה את זה, וזה אמר: איני רוצה את זו.
וקטע מבדח זה מוכיח -הזיווג הוא משימה מורכבת, ואי אפשר לעשותו כלאחר יד ובכוח הזרוע. גם המטרונה רואה כי המשימה איננה כה פשוטה לביצוע כפי שסברה.
מיד שלחה והביאה את ר' יוסי בר חלפתא, אמרה לו: אין אלוהים כאלוהיכם, אמת היא תורתכם, יאה ומשובחת, יפה אמרת. אמרה לה: לא כך אמרתי לך, אם קלה היא בעיניך - קשה היא לפני הקב"ה כקריעת ים סוף?!
![]() | אסתי-מאסטר רייקי מדריכה ומטפלת. מוסמכת לפרחי באך ומלחי שוסלר קוראת בקלפי טארוט,אושו,קבלה ועודesterrevka8@walla.co.il |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה